Netwerk023

Haarlems netwerk voor professionals in de creatieve industrie

Regelmatig kom ik bedrijven tegen die verschillende merknamen en ook meer sites hebben. Een aantal tips hoe je daar het beste mee om zou kunnen gaan.

1 Een merk is geen BV

Een merk is niet gelijk aan de juridische eenheid. Een sterk merk is een naam met een imago dat bij klanten in hun hoofd zit. Daarom kunnen merken ook worden verkocht door de ene BV aan de andere. HEMA is bijvoorbeeld van eigenaar veranderd zonder dat het merk veranderde. Hoe zit dat bij jou? Kan jij je merknaam verkopen als je failliet gaat?

2 Een merk is geen business unit

Een merk is niet gelijk aan de organisatie. Er kunnen verschillende business units, afdelingen of onderdelen zijn die samen aan één merk werken. Denk maar aan North Sea Jazz. Dit merk is onafhankelijk van locatie (verplaatst van Den Haag naar Rotterdam en nu ook op de Antillen). Onafhankelijk van artiesten. Enz. Een merk is een belofte aan klanten. Voor North Sea Jazz de belofte van top jazz aan bezoekers, artiesten, sponsoren, medewerkers en leveranciers. Val jij je klant ook lastig met alle bedrijfsonderdelen of is er één geïntegreerd aanbod?

3 Begin met één merk

Nike, Apple, AH en Levi’s zijn ook ooit begonnen met één winkel, één computer, één renschoen, één spijkerbroek. En zijn op één succesvol pad doorgegaan. Dus als je nog niet zo’n sterk merk hebt en keuzes moet maken waar je tijd en geld in investeert: start met één merk. Het merk  van jouw ‘winkel’. Wat is de naam van jouw belangrijkste winkel?

4 Merk: uniek, relevant en geloofwaardig

Wat er in je winkel ligt en wat voor service je biedt moet zorgen dat jouw winkel: 

-       relevant is voor klanten

-       uniek is ten opzicht van concurrenten

-       geloofwaardig is in combinatie met jouw capaciteiten.

Zijn jouw producten en diensten uniek, relevant en geloofwaardig?

5 Merk = product = merk

Merken kunnen niet zonder nieuwe producten en diensten. Die nieuwe producten moeten de belofte van dat ene merk telkens weer vervullen.  Een hippe mode winkel moet iedere keer weer de nieuwste collectie hebben. Welke nieuwe producten heb jij het afgelopen jaar in de etalage gezet?

6 Product en merk

Als je een goed product hebt in je winkel dan wil je dat natuurlijk een mooie naam geven. Alleen moet je wel oppassen dat je de focus niet verliest en dat het helder blijft voor je klanten. Dat jouw winkel de prioriteit krijgt en niet je nieuwe product. Uiteindelijke draait het om Volkswagen en is Golf hun succesvolle model. Er zijn vier opties.

7 Optie A: standaardproducten

Er zijn producten die je gewoon in je winkel moet hebben. Zorg voor een heldere indeling die uitgaat van je klanten. AH heeft wel eens geprobeerd om de winkel naar momenten in te delen: ontbijt, diner enz. Dat vonden klanten wel lastig. Maar alle groent bij elkaar: vers, diepvries en blik bleek wel te werken. Wat zijn jouw standaardproducten en heb je die logisch ingedeeld?

8 Optie B: etalage producten

Er zijn bijzondere producten die ervoor zorgen dat jouw winkel zich onderscheid  van andere winkels. Deze producten wil je graag in de etalage zetten. Ze verdienen misschien wel een eigen naam. Maar vergeet niet dat ze in jouw etalage staan. Danone lost dat op door hun kinderproduct Danoontje te noemen. Automerken hebben ook hun eigen manier om modellen aan te duiden waardoor iedereen meteen weet van wie de C1, 107, 1 en A1 zijn. Welke producten zet jij in de etalage van jouw winkel?

9 Optie C: shop in de shop

Soms zijn er zwaarwegende redenen om een shop-in-the-shop te beginnen. Bijvoorbeeld bij de samenwerking met een ander merk. Zoals Jip en Janneke bij HEMA. Heb jij shop-in-the-shop producten. Kan je die echt niet in je eigen etalage leggen?


Met deze optie begin je een tweede merk. Verlies van focus. Bezint eer je daar aan begint! Als je naast je professionele bedrijf door de week ook nog een ‘kunstgallerie’  voor het weekend wilt beginnen, doe dat dan onder een ander nieuw merk. Maar vergeet niet waar de prioriteit ligt. Een nieuwe merk is leuk om te bedenken en het doet altijd pijn om afscheid te nemen van een goed idee.  Succes!

Weergaven: 182

Opmerking

Je moet lid zijn van Netwerk023 om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van Netwerk023

Recente activiteiten

Xandra Manuputty heeft een evenement geplaatst
Miniatuur

Inspiratie workshops voor creatieven in GONNET26

September 22 2014 vanaf 9.00 to 13.00
Woendag
ProfielpictogramM.Tatar en Laury Zwart zijn lid geworden van Netwerk023
Woendag
ProfielpictogramXandra Manuputty en Walter Kort nemen deel aan het evenement van Netwerk023 Redactie
Miniatuur

NW23 Zomer BBQ in Nurks in de Hout

Augustus 27 2014 vanaf 18.00 to 21.00
Woendag
John Meulemans neemt deel aan het evenement van Netwerk023 Redactie
Miniatuur

NW23 event: The Sharing Economy - Access over Ownership in NTB

Oktober 23 2014 vanaf 17.00 to 20.00
Dinsdag

Foto's

Bezig met laden...
  • Foto's toevoegen
  • Alles weergeven

Video's

  • Video's toevoegen
  • Alles weergeven

© 2014   Gemaakt door John Meulemans.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

520 px